Pindah

kelmarin masa minum pagi sama member..tersentak aku bila dia mengatakan perpindahan menyusahkan. memanglah apabila belajar benda baru segalanya susah tapi jika terlalu lama dengan suasana dan tempat kerja.. apa akan jadi.. boring..busan asyik setiap tahun berulang..ulang benda yang sama..buat benda ynang sama... diajar itu user mapping sisvot..sampai aku pindah pun masih di ajar mau bikin sisvot..org yang tak dealing sama user tersebut senang cakap laa...ubah kelakuan dorang lah...itulah..inilah.. tapi saya percaya..jika mereka di tempat saya..mereka akan bercakap sama seperti saya..berfikir sama seperti saya..yang perlu berubah dahulu bukan aku..tapi user.jika user tidak mahu berubah..walau seribu tahun penantian...tatap tedak mau ubah..sebab tu lah ada pepatah melentur buluh biar dari rebung.

tapi kalau belum sampai setahun balik2 kena pindah randah..memang something wronglaa bah..menyusahkan. atau tinguk cermin sendrilah.. mana tau yang buat perangai itu adalah diri sendiri.

my wife beritahu yang smakk(sekolah menengah agama kota kinabalu) menang corel speach alaa yang cakap english ramai2 tuh.. rupanya masa dorang buat persembahan kesemua peserta adalah lelaki dan tidak memakai songkok. ramai cikgu ingatkan team dorang la salle punya.. sebab dalam pertandingan memang tidak diberitahu nama sekolah pada awalnya..dibagi nombor terus buat ucapan. dan ramai yang terkejut bila smakk menang peserta dorang pakai songkok masa ambil hadiah.. think again... why mereka do that..sebab ada judge yang buyer?? mungkin ya mungkin tidak... tapi sepatutnya the best team win lah bah kan..tanpa prejudis tanpa ujud prasangka.. atau ianya sudah sedia ada dalam diri kita...

ada prejudis dalam diri
ada prasangka di hati..
aku tidak sempurna...
aku hanya manusia..penuh sesalan dan kelemahan.

Popular posts from this blog

Baru mau mula

kelam kabut

Sesi sekolah 2015